Zespół Szkół Plastycznych im. Tadeusza Kantora to szkoła, która mieści się w Gołonogu, starej dzielnicy Dąbrowy Górniczej. Uczniowie wybierają jedną ze specjalności i realizują ją w trakcie nauki. W szkole, poza pracowniami do nauki przedmiotów ogólnokształcących, funkcjonują następujące
pracownie przedmiotów artystycznych:
rysunku i malarstwa, rzeźby, szkła artystycznego i witrażu, podstaw fotografii i filmu, podstaw projektowania - kompozycji, reklamy wizualnej i grafiki warsztatowej.
Nauka kończy się maturą i zdobyciem tytułu „plastyk”.
W szkole organizowane są
plenery plastyczne oraz
wycieczki krajowe i zagraniczne, w trakcie których uczniowie poznają zabytki oraz historię, a także mają możliwość doskonalenia umiejętności językowych w zakresie języków nauczanych
w szkole: wiodącym języku angielskim oraz języku francuskim.
Uczniowie często
z sukcesami biorą
udział w różnych konkursach,
w tym międzynarodowych, zostają studentami ASP
w całym kraju. Ich prace można oglądać
w szkolnym muzeum
i naszej galerii "Na Strychu". Corocznym świętem szkoły jest
aukcja, gdzie można nie tylko pooglądać, ale
i kupić, wykonane przez uczniów w rozmaitych technikach prace – od grafiki przez rzeźby, unikatowe formy szklane, witraże, tradycyjne malarstwo
i inne. Każdy może znaleźć coś dla siebie.
Atuty:
- możliwość dynamicznego rozwoju artystycznego pod okiem doskonale przygotowanej kadry pedagogicznej
- możliwość rozwijania wartościowych zainteresowań
- indywidualne podejście do dziecka,bezpośredni kontakt, nikt nie jest anonimowy
- rozwijanie talentu plastycznego w warunkach życzliwości, szacunku i pełnej akceptacji
- przyjazna atmosfera, opieka pedagoga i psychologa szkolnego
- wyjazdy integracyjne, wycieczki krajowe i zagraniczne, plenery, udział w prestiżowych imprezach kulturalnych, których często jesteśmy współorganizatorem
Liceum Plastyczne
Swój talent uczniowie rozwijają na lekcjach rysunku, malarstwa, grafiki, rzeźby, fotografii i filmu, grafiki i animacji komputerowej oraz czterech pracowniach specjalistycznych: szkła artystycznego, witrażu, technik graficznych i projektowania graficznego.
Uczniowie otrzymują stypendia miejskie dla uczniów zdolnych, stypendia Prezesa Rady Ministrów i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Co może robić absolwent po ukończeniu Szkoły?
Nasi absolwenci najczęściej wybierają uczelnie artystyczne, równie chętnie architekturę, konserwację dzieł sztuki, ale także filologie, prawo, czy „filmówkę”. Ponadto kończąc szkołę, uczniowie zdobywają
zawód – plastyk, co umożliwia im samodzielne prowadzenie pracowni witrażu oraz szlifowania, grawerowania, matowania
i malowania szkła. Absolwenci są także przygotowani do
prowadzenia własnej działalności w zakresie reklamy, fotografii, aranżacji wnętrz, animacji komputerowej, projektowania ubiorów, biżuterii.
SPECJALNOŚCI
Techniki graficzne
Techniki graficzne - techniki druku artystycznego - uczniowie zdobywają wiedzę z zakresu technologii i technik graficznych
Techniki graficzne - projektowanie graficzne - uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu wybranych technik graficznych, umiejętność projektowania graficznego i przestrzennego.
Grafika wywodzi się z pradawnej sztuki odciskania pieczęci i stempli, którymi odbijano wzory na tkaninie,
glinie czy wosku. W grupie grafik wyróżniamy kilka jej rodzajów: grafikę reklamową - plakaty, prospekty, afisze; grafikę
książkową - ozdobne karty tytułowe, obwoluty, ilustracje; grafikę wystawienniczą - katalogi z wystaw. W naszej szkole, dla wstępnego zapoznania się
z przedmiotem, uczniowie wykonują prace w technikach niepowielanych. Pejzaże wykonane
w technice monotypii czy frotażu są jedyne
i niepowtarzalne. Później uczniowie przystępują do wykonywania bardziej zróżnicowanych technik graficznych. Do technik wypukłych (powielanych) należy zaliczyć linoryt
i gipsoryt. Za pomocą tych technik uczniowie wykonują efektowne martwe natury oraz portrety. Całą nową gamę doświadczeń przynosi technika wklęsłodruku, do której zaliczamy: suchą igłę, akwafortę, akwatintę oraz mezzotintę.
W szkole wykonywane są też prace
w technice reliefu wklęsłego
i wypukłego.
Szkło artystyczne
uczniowie poznają metody projektowania, formowania oraz zdobienia szkła w różnych technikach
Szkło artystyczne umożliwia uczniom poznanie metod projektowania, formowania oraz zdobienia szkła w różnych technikach. Pracownie wyposażone są w materiały do realizacji tych zadań, a także
w urządzenia do szlifowania, grawerowania i matowania szkła. Oprócz technik tradycyjnych wprowadza się nowe rozwiązania technologiczne, dające uczniom możliwości rozwoju własnej wyobraźni i wrażliwości plastycznej. Mogą oni tworzyć kompozycje przestrzenne, rzeźby ze szkła, a także deformacje w piecu. Wszystkie prace poprzedzone są fazą projektową. Specjalność formy użytkowe szkło artystyczne posiadają tylko dwa licea plastyczne
w Polsce -
w Dąbrowie Górniczej i Jeleniej Górze. Absolwenci tej specjalności artystycznej mogą kontynuować i rozwijać swoje zainteresowania na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Ceramiki i Szkła (jedyny kierunek
w Polsce). W szkole istnieje również pracownia witraży. Absolwenci tego kierunku mogą prowadzić samodzielne pracownie witraży oraz szlifowania, grawerowania, matowania
i malowania szkła.
Witraż
poznają techniki witrażownictwa i obróbki szkła płaskiego
Istnieją dwie metody wykonywania witraży: technika
w ołowiu - polegająca na składaniu
i oprawianiu elementów
w szyny ołowiane
- oraz technika Tiffaniego. Ze względu na szkodliwość
i ograniczenia w technice ołowianej
w naszej szkole stosowana jest technika Tiffaniego. Używa się
w niej taśmę miedzianą, która zastępuje szyny ołowiane. Technika ta pozwala na wykorzystanie małych elementów,
a rysunek może być dokładniejszy
i subtelniejszy. W metodzie ołowianej nie można uzyskać tak dobrego rysunku. Na początku edukacji uczniowie zapoznają się
z materiałem wycinając proste formy geometryczne
z bezbarwnego ołowiowego szkła. Prace te trwają do momentu nabrania wprawy
w tym zakresie. Równocześnie
z nauką wycinania uczniowie wykonują projekty małych form witrażowych.
W pracowni wykonywane są prace witrażowe przestrzenne
w połączeniu z metalem czy drewnem
- dominują motywy roślinne, zwierzęce oraz sakralne. Prace są wyjątkowe
i niepowtarzalne. Uczniowie mają pełną swobodę tematu, na podstawie własnej inspiracji. Prace wykonywane
w klasach starszych są większe, bardziej skomplikowane (składają się nieraz
z ponad 1000 elementów) oraz mają bogatszą formę. Realizacja większej pracy trwa kilka miesięcy, ale rezultaty są wspaniałe. Wykonanie prawidłowego witrażu na dobrym poziomie artystycznym poprzedza długotrwała faza projektowa.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY